درباره وب درباره وب .

درباره وب

بيشتر درباره پراجكت سرور

پراجكت سرور؛ قوي ترين و با قدمت ترين نرم افزار مديريت پروژه
پراجكت سرور يكي از محبوب ترين نرم افزارهاي مديريت پروژه است كه در بيشتر سازمان ها و شركت هاي معتبر در داخل و خارج از كشور استفاده مي شود. اگر از جمله سازمان ها و شركت ها هستيد كه با ابرپروژه ها و پروژه هاي مختلف سروكار داريد، يا قصد مديريت فرايند هاي سازماني را به بهترين شكل ممكن داريد، بي شك شما به يك نسخه از اين نرم افزار براي كنترل پروژه نياز داريد تا بتوانيد پروژه هاي خود را طبق برنامه ريزي، زمان بندي و بودجه بندي پيش ببريد. نرم افزارهاي متعددي براي مديريت و كنترل پروژه عرضه شده اند اما پراجكت سرور كه يكي از سرويس هاي شيرپوينت است به دليل كاربردي بودن و سهولت كاربري، كاربران زيادي دارد. با اين نرم افزار مي توانيد فناوري اطلاعات را بكار گيريد تا پروژه ها و سازمان خود را با به روز ترين استاندارد هاي مديريت پروژه، مديريت نماييد.
معرفي پراجكت سرور
پراجكت سرور يك بستر ايده آل مديريت پروژه است كه توسط شركت مايكروسافت عرضه شده است. اين بستر از زيرساخت مايكروسافت شيرپوينت استفاده مي كند. در واقع قابليت هاي مايكروسافت پراجكت سرور MSP با استفاده از پراجكت سرور و نسخه تحت وب پروجكت يا همان PWA به صورت چشمگيري ارتقا يافته آن است. اين راهكار كنترل پروژه، از مايكروسافت پروجكت به عنوان رابط كاربري اين نرم افزار با ويندوز، پشتيباني مي كند و از طريق مرورگر ها مي توانيد به نسخه تحت وب پروجكت يا همان  PWA متصل شويد. 
پراجكت سرور اطلاعات پروژه ها را در يك پايگاه داده SQL مركزي ذخيره سازي مي كند و از آن در برابر هر تهديدي اعم از خرابي و دسترسي هاي غير مجاز محافظت كند. هيچ محدوديتي در مقدار اطلاعات قابل ذخيره سازي و مدت زمان نگهداري اطلاعات، با اين راهكار مديريت پروژه، وجود ندارد. شما مي توانيد به عنوان ادمين براي كاربران مختلف سطح دسترسي هاي مختلف از اطلاعات تعريف نماييد. مديران پروژه، امكان دسترسي به تمامي جزئيات پروژه ها را دارند. امكان گزارش گيري از تمامي اطلاعات تمامي پروژه ها و فرايند هاي يك سازمان بدون محدوديت وجود دارد. پراجكت سرور امكان تعامل الكترونيكي را ميان اعضاي پروژه و ميان اعضاي با مديران و مديران پروژه ها با يكديگر فراهم مي آورد. مدير پروژه مي تواند در اين بستر مديريت پروژه، وظايف را تقسيم نموده و وضعيت وظايف محول شده به اعضاي پروژه را ارزيابي كند.ذي نفعان پروژه يا Project Stakeholders به تمامي افراد يا سازمان هاي گفته مي شود كه ممكن است انجام پروژه براي آنها تاثير مثبت يا منفي  داشته باشد اين افراد مي توانند در داخل يا خارج سازماني پروژه را اجراي مي كنند باشند و ورودي ها و خروجي ها را براي پروژه به وجود بياورند و يا تاثيراتي در پروژه داشته باشند از مهمترين ذي نعفان پروژه مي توان به نقش هاي زير اشاره كرد:
مدير پروژه: شخصي است كه وظيفه مديريت پروژه را به عهد دارد.مالك پروژه: شخصي است كه صاحب پروژه مي باشد.مشتري: شخص يا سازماني است كه از محصول نهايي پروژه استفاده مي كند.حامي پروژه: شخص يا سازماني است كه در ابتداي پروژه وظيفه پشتيباني تامين مالي و… پروژه را به عهده دارد.دفتر مديريت پروژه (PMO) :سازماني كه فرايند ها و رويه ها جهت مديريت پروژه را تعريف مي كند.اعضاي تيم پروژه: افرادي كه مسئول اجراي فعاليت پروژه مي باشند.سازمان مجري پروژه: سازماني كه پروژه را اجرا مي كند.ناظر پروژه: گروهي هستند كه صحت اجراي فعاليت هاي پروژه تاييد مي كند.پيمانكار عمومي : سازماني كه اجراي پروژه از جانب سازمان مجري پروژه به آن واگذار شده است.رقباي پروژه: سازمان يا اشخاصي كه منافع در تعارض با پروژه دارند.سازمانها و ادارات دولتيو…حال كه تعريف پروژه و… را متوجه شديم بايد به مسئله مهم تري در پروژه بپردازيم و آن اين است كه ما مي خواهيم فلان محصول را تحويل دهيم بايد آن را با چه الزاماتي انجام دهيم و با چه كيفيتي؟ و با چه ابعادي؟  اين قبيل سوالات معمولا در قالب فرايند به نام گردآوري الزامات (Collect Requirements) مشخص مي شود كه نهايتا خروجي آن مشخص مي كند كه محصول پروژه بايد داراي چه الزاماتي باشد و بعد از آن نوبت به تعريف محدوده پروژه با (Define Scope)مي شود .
در اين فرايند الزاماتي را كه در بخش قبل مشخص شده است را به محصول نهايي پروژه تبديل مي كنيم . محدوده پروژه يا Project Scope به زبان ساده مشخص مي كند كه چه محصولي از انجام پروژه بايد خارج شود و در برخي از موارد در زمان انجام پروژه شما دچار پديده خزش محدوده كه اصطلاحا به آن Scope creep مي گويند مي شويد يعني بخشي از كارها ي پروژه به شما اضافه يا كم مي شود و شما نيز بايد در مورد برنامه ريزي آن تصميم بگيرد.
بعد از اين كه شما محدوده پروژه را مشخص كرديد مشخص شد كه به صورت كلان چه محصولي از انجام پروژه خارج مي شود  نوبت به تهيه ساختار شكست كار كه در اصطلاح به آن WBS  و يا Work Breakdown Structure  مي گويند مي رسد. از اين بخش تقريبا فعاليت هاي را كه يك كارشناس برنامه ريزي و كنترل پروژه انجام مي دهد را شامل مي شود.
ساختار شكست كار شامل محدوده پروژه مي باشد كه شامل محصول قابل تحويل پروژه مي باشد و بعد از آن براي انجام محصول قابل تحويل اصلي به صورت سلسه مراتبي به محصول هاي جزئي تر پروژه ريز مي شودند و در نهايت براي انجام هر يك از اقلام قابل تحويل نياز  به پكيج هاي كاري مي باشد كه پكيج كاري به فعاليت هاي كاري مي انجامد.
لازم به ذكر است كه در تهيه WBS فقط از ساختار اقلام قابل تحويل كار استفاده نمي شود در هر پروژه بسته به شرايط انجام پروژه مي توان از ساختارهاي ديگر همچون ساختار شكست جغرافيايي و… به صورت تركيبي با اقلام قابل تحويل پروژه استفاده كرد كه در اين خصوص مقالات فراواني در بستر اينترنت قابل جست و جو مي باشد و همچنين نكته قابل تعمل ديگر اين است كه ساختار شكست نهايي كار بايد ۱۰۰% بسته هاي كاري كه براي تحويل محصول پروژه نياز هست را در بر بگيرد.
بعد از تهيه ساختار شكست پروژه نوبت به تهيه ليست فعاليت هاي پروژه به همراه زمان مورد نياز براي انجام اين فعاليت ها مي گردد كه ورودي آن بسته هاي كاري هستند كه در بخش تهيه WBS در پايين ترين سطح پيش بيني گرديده اند و همچنين در اين بخش مي توان روابط بين فعاليت هاي پروژه را كه شامل ۴ نوع زير هستند.
FS- پس از پايان فعاليت اول فعاليت بعدي شروع مي شود.SS – پس از شروع فعاليت اول فعاليت دوم هم به صورت هم زمان شروع مي شود.FF – پس از پايان فعاليت اول فعاليت دوم هم به صورت هم زمان پايان مي يابد.SF – بعد از شروع فعاليت دوم فعاليت اول پايان مي يابد.همچنين امكان تعريف فاصله بين روابط فعاليت ها را نيز مي توان با عداد مثبت يا منفي مشخص كرد براي مثال FS+5  يعني بعد از اين كه فعاليت اول به پايان رسيد پنج روز بعد فعاليت دوم شروع شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۴۴:۴۹ توسط:ياسمن موضوع: