درباره وب درباره وب .

درباره وب

دانستني براي طراحي اپليكيشن

اندرويد يا آي او اس؟

♦ اگر از تصميم خودتان براي داشتن يك اپليكيشن اندرويد يا ios مطمئن هستيد، شروع اين كار را به بعد

(مثلا بعد از راه اندازي و موفقيت سايتتان) موكول نكنيد.

وقتي كه ساخت و طراحي اپليكيشن و وبسايت بصورت مجزا انجام مي شوند،

بعدها يكپارچه سازي اين دو به آساني امكان پذير نيست و ممكن است هزينه و زمان قابل توجهي را به شما تحميل كند.

بعنوان نمونه ممكن است ثبت نام كاربران شما روي سايت انجام شده باشد و اپليكيشن نيز بايد يك سيستم ثبت نام مشابه آن داشته باشد و به ديتابيس كاربران قبلي متصل شود.

شركت هاي حرفه اي مثل اسنپ يك سيستم يكپارچه را امتحان مي كنند. به اينصورت كه يك نسخه تحت وب از اپليكيشن خود (اصطلاحات وب اپ) دارند كه كاربران وبسايت با كليك با روي آن مي توانند به خدمات شركت دسترسي داشته باشند.

در اينصورت تمامي فعاليت ها و فرآيندهاي عملياتي كسب و كار روي نسخه هاي مختلف اپليكيشن

(اندرويد، ios و وب) پياده سازي مي شود و مسائل مربوط به محتوا و معرفي شركت روي وبسايت وردپرسي

اجرا مي شوند.

نكات لازم براي طراحي اپليكيشن:

رابط كاربري مناسب:

استفاده كنندگان هر اپليكيشن مشتريان و مخاطباني هستند كه به منظور دريافت يك ارزش خاص اپليكيشن را نصب مي كنند.

لذا كار با يك اپليكيشن بايد آنچنان ساده باشد كه براي همه مخاطبان قابل فهم باشد. 

از ويژگي هاي يك اپليكيشن با رابط كاربري مناسب توصيه مي كنيم مواردي چون؛ دارا بودن سيستم رجيستري ساده، دسترسي به بخش هاي مختلف و رعايت تناسب ميان ظاهر و مفاهيم (به عنوان مثال استفاده از رنگ هاي شاد براي اپليكيشن هاي نذري پيشنهاد خوبي نيست.) را حتما مورد توجه قرار دهيد.

حجم مناسب و ميزان مصرف انرژي:

هر مقدار حجم اپليكيشن شما بالاتر باشد سرعت اجراي آن پايين تر خواهد بود . 

و همچنين فضاي بيشتري را براي نصب آن لازم دارد بنابراين كاربر زماني كه متوجه حجم بالاي اپليكيشن شود، ممكن است از دانلود آن خودداري كند .

در صورتي كه اپليكيشن با حجم كم تر احتمالا مدت زمان بيشتري مورد استفاده مخاطبان قرار خواهد گرفت.

همچنين مصرف كم انرژي نيز مي تواند از عوامل موثر بر استفاده بيشتر مخاطب از اپليكيشن باشد.

مشخص كردن دقيق مخاطب:

اينكه اپليكيشن دقيقا مورد استفاده چه افرادي قرار مي گيرد و هدف آن ها از نصب آن چه خواهد بود از جمله مواردي است كه توسط مديريت و تيم مختلف بازاريابي تعيين مي شود.

ويژگي هاي متمايز اين افراد كه بر اساس آن ها مي خواهيم به آن ها ارزش خاصي را ارئه دهيم .

بايد در همه مراحل طراحي و برنامه نويسي اپليكيشن اندرويد مورد توجه قرار گيرد.

قابليت اجرا بر روي دستگاه هاي مختلف:

در برخي موارد ممكن است اپليكيشن ساخته شده فقط روي برخي از ديوايس ها قابل اجرا باشد.

به عنوان مثال اپليكيشني كه براي سيستم عامل اندرويد ساخته مي شود.

بايد روي اكثر گوشي ها و تبلت هايي كه با اين سيستم عامل فعاليت مي كنند قابل اجرا باشد.

حتي برخي معتقداند كه يكي از ويژگي هاي اپليكيشن مناسب قابليت نصب آن بر روي هر دو سيستم عامل Android و ios است. (براي آشنايي با زبان هاي برنامه نويسي Android و ios مي توانيد مقاله بهترين زبان هاي برنامه نويسي اپليكيشن را ببينيد.)

داشتن كاربرد مناسب:

امروزه سطح رقابت در حوزه هاي مختلف شدت بيشتري به خود گرفته است.

با توجه به گسترش بازار تجارت الكترونيك در سال هاي اخير بسياري از سرمايه گذاران تمايل زيادي به حضور در اين بازار دارند .

همين امر باعث افزايش كيفيت و كميت وب سايت ها و اپليكيشن هاي مختلف شده است.

نمونه اي از رقابت در حوزه تجارت الكترونيك ميان اپليكيشن هاي باربري آنلاين را مي توانيد مطالعه كنيد.

امكان آناليز:

امكان تحليل مخاطبان يكي از مهم ترين ويژگي هاي حوزه تجارت الكترونيك است كه شناخت خوبي از مخاطبان را در اختيار دارنده اپليكيشن قرار مي دهد .

در اتخاذ تصميم هاي آينده بسيار كمك كننده خواهند بود.

نرم افزار هاي زيادي هستند كه اين كار را انجام مي دهند.

به روزرساني اپليكيشن:

داشتن برنامه منظم براي به روزرساني كردن اپليكيشن ها مخصوصا زماني كه اپليكيشن محتوا محور باشد،.يكي از مهم ترين دلايل محبوبيت آن ها مي باشد.

تفاوت فضاي موبايل و فضاي وبسايت:

فضاي موبايل و اپليكيشن با فضاي فيزيكي يا فضاي وبسايت متفاوت است و شناخت اين فضا مستلزم آزمون و خطا، كسب تجربه و يادگيري است. هرچقدر كه زودتر وارد اين فضا شويد، بهتر مي توانيد رفتار مشتريانتان در موبايل را بشناسيد و بر اساس آن اپليكيشن خود را بهينه سازي كنيد. در اينصورت، زماني كه رقباي شما تازه به فكر ورود به فضاي موبايل مي افتند، شما كاملا با اين محيط آشنا هستيد.

زبان برنامه نويسي:

براي برنامه نويسي اندرويد از زبان جاوا استفاده مي شود اما زبان برنامه نويسي ios ، آبجكتيو – سي يا سوييفت است . ابجكتيو يك زبان سطح پايين است . بنابراين زمان توليد و ساخت آن بيشتر از جاوا است .

طراحي اپليكيشن

تاريخچه اندرويد:

در اوت ۲۰۰۵ شركت گوگل شركت اندرويد واقع در پالو آلتو، كاليفرنيا را خريد. شركت كوچك اندرويد كه توسط «اندي رابين، ريچ ماينرز، نيك سيرز و كريس وايت» راه‌اندازي شده بود، در زمينهٔ توليد نرم‌افزار و برنامه‌هاي كاربردي براي تلفن‌هاي همراه فعاليت مي‌كرد. اندي رابين، مدير عامل اجرايي اين شركت، پس‌از پيوستن اندرويد به گوگل، به سمت قائم‌مقام مديريت مهندسي اين شركت و مسئول پروژهٔ اندرويد در گوگل منصوب شد.

تيم اندرويد به‌رهبري رابين فعاليت خود را براي توليد سكوي تلفن همراه مبتني بر هسته لينوكس آغاز كردند و نتيجهٔ اوليهٔ اين پروژه در نشست

خبري شركت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرح‌كردن اتحاديه گوشي باز بود. ۳۴ شركت فعال در زمينهٔ توليد نرم‌افزار، توليد تلفن‌هاي همراه، اپراتور تلفن همراه و توليدكننده نيمه‌رساناها و پردازنده‌هاي تلفن همراه،

اعضاي بنيان‌گذار اين اتحاديه بودند. در ميان نام‌هاي مشهور در بين اعضاي مؤسس، شركت‌هايي چون «سامسونگ، ال‌جي الكترونيكس، موتورولا، اچ‌تي‌سي، تي-موبايل، ان‌تي‌تي دوكومو، اينتل، انويديا، تگزاس اينسترومنتس، كوالكام، برودكام، تلفونيكا، اسپرينت، اي‌بي» و البته گوگل به چشم مي‌خوردند.

وش ساخت اپليكيشن براي موبايل از ديد مهندسي نرم افزار :

امكان سنجي : بعد از اينكه ايده اي به ذهنتان رسيد، قبل از هر تصميمي تحقيق كنيد كه آيا ايده شما قابليت اجرا و پياده سازي را دارد يا خير. همچنين بايد موانع موجود را شناسايي كنيد و مشخص كنيد كه آيا قابل رفع شدن هستند يا خير. در واقع اين مرحله بايد مشخص كند كه ايده شما مي تواند به ساخت اپليكيشن براي موبايل منتهي شود يا خير.

تعريف هدف و تبيين نيازمنديها : بعد از اينكه مشخص شد ايده شما قابليت اجرا دارد، حال بايد هدف، هزينه مورد نياز و نيازمنديهاي پياده سازي ايده خود را تعيين كنيد و بر اساس آن برنامه ريزي كنيد. اين مرحله بسيار با اهميت است. توصيه مي كنيم قبل از هر اقدامي اين مرحله را انجام دهيد تا در دوره توليد اپليكيشن، غافلگير نشويد.

نظرسنجي : بارزترين خصلت يك اپليكيشن خوب و باكيفيت، كاربرپسند بودن آن است. پس قبل از شروع به طراحي اپليكيشن موبايل، مخاطبان هدف خود را مشخص كنيد و بعد از آن پرسشنامه اي تهيه كنيد و از جامعه هدف خود درخواست كنيد كه با دقت به آن پاسخ دهند. در واقع اين مرحله به شما امكان مي دهد كه متوجه شويد كاربران چه درخواستها و توقعاتي از اپليكيشن شما دارند. يك پرسشنامه استاندارد بايد هم داراي سوالات چند گزينه اي و هم سوالات تشريحي باشد. علاوه بر آن بايد در انتهاي پرسشنامه قسمتي را قرار دهيد تا كاربران بتوانند پيشنهاداتي در مورد اپليكيشن به شما ارائه دهند. دقت كنيد كه در پرسشهاي چند گزينه اي بايد گزينه ها بصورت استاندارد طراحي شوند. به عنوان مثال اگر گزينه خيلي خوب وجود دارد بايد گزينه خيلي بد هم در آن وجود داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۴:۰۶ توسط:ياسمن موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :